Houd het hoofd koel

Ga je op vakantie naar een warme bestemming en ben je van plan daar ook te gaan trainen of ga je sporten op een warme dag hier in Nederland? Dan is het belangrijk om goed te drinken voor, tijdens en na je training en ook je kledingkeuze op de tempratuur aan te passen. Wij hebben wat tips op een rijtje voor je op een rijtje gezet.

Drink voldoende

In het algemeen wordt aangeraden om minstens anderhalve liter per dag te drinken, maar sporters moeten nóg meer drinken om hun vochthuishouding op peil te houden.

Tijdens een zware training of op een warme dag kan het vochtverlies oplopen tot een liter per uur. Bij een vochtverlies van 2% van het lichaamsgewicht (dat is 1,5 liter voor iemand van 75 kg) gaat het prestatievermogen duidelijke achteruit. Drink daarom voor, tijdens (per kwartier 150-250 ml) en na het sporten voldoende. Meer drinken dan een liter per uur heeft geen zin omdat je lichaam niet meer vocht kan verwerken.

Wanneer is er voldoende gedronken?

Als je minstens een liter lichtgele urine (dus niet donkergeel) per dag produceert en geen moeite hebt met de stoelgang mag je aannemen dat je voldoende gedronken hebt. Dorst tijdens wedstrijden is een slechte raadgever. Het dorstgevoel ontstaat pas wanneer er al een vochttekort in de weefsels optreedt. Aanvulling tijdens de prestatie komt te laat.

Kleding

Draag bij warme omstandigheden dunnere en luchtigere sportkleding (bijvoorbeeld een singlet). Deze ventileert goed, zodat je lichaam de warmte gemakkelijk kwijt kan. Gebruik geen katoenen t-shirt, omdat deze te veel vocht opneemt. Bij niet al te warm weer kan je ook gebruik maken van dun thermoshirt. Draag geen zwarte kleding, omdat deze warmte absorbeert. Gebruik dus zo veel mogelijk witte kleding. Bij veel zon is het handig om een zonnebril te gebruiken.

Tips

  • In de vroege ochtend en late avond is het een stuk minder warm.
    Train in het bos, onder de verkoelende bomen.
  • Vermijd warm asfalt. Asfalt kan veel warmte afscheiden.
  • Blijf na het hardlopen niet te lang in natte kleren lopen maar trek snel wat anders aan.
  • Beperk het gebruik van koffie, thee en alcohol op warme trainingsdagen. Deze dranken zorgen er voor dat je meer urine produceert.
  • Drank met een temperatuur van rond de 15° Celsius wordt het gemakkelijkst door je lichaam opgenomen.
  • Als de lucht een hoge vochtigheidsgraad heeft kan het een stuk warmer zijn, omdat de afgifte van warmte via zweet mogelijker verloopt.
  • Houdt rekening met deze extra warme omstandigheden.
  • Als het te warm is heeft wel trainen waarschijnlijk een negatief effect. Bovendien verlies je niet al je conditie door het een tijdje rustig aan te doen.
  • Je kunt natuurlijk ook gaan fietsen als het erg warm is. Hardlopers kunnen het beste op een licht (zo’n 100 omwentelingen per minuut) verzet gaan fietsen.

Bridge to Bridge in actie voor gezonde leefstijl kids; help je mee?

Gezond eten en lekker sporten en bewegen is voor veel kinderen normaal, maar helaas niet voor iedereen. Sommige kinderen hebben daardoor last van ernstig overgewicht. Jaarlijks komen zo’n 200 kinderen met ernstig overgewicht of obesitas op de kinderafdeling van Rijnstate. Rijnstate zet projecten op om deze kinderen én hun ouders extra te kunnen helpen. Met onder meer coaching, extra voorlichting en preventieve maatregelen kan veel worden bereikt en kan worden voorkomen dat dit probleem nog groter wordt. Om dit te kunnen realiseren zijn extra financiële middelen nodig. Dit jaar zamelt de Rabo Bridge to Bridge geld in voor het Rijnstate Vriendenfonds om deze projecten mogelijk te kunnen maken. Doe mee aan de Rabo Bridge to Bridge-loop voor jong en oud op zondag 8 september!

Wat kun jij doen om bij te dragen aan een gezonde leefstijl voor kids in de regio?

– Rond het bedrag van je inschrijving op www.bridgetobridge.nl af naar boven. Dit extra bedrag gaat naar het Rijnstate Vriendenfonds.

– Zoek mensen die je willen sponsoren tijdens de Bridge to Bridge-loop. Maak hiervoor een eigen actiepagina op http://rijnstate-vriendenfonds.geef.nl. Meer informatie over het maken van een actiepagina vind je op www.rijnstatevriendenfonds.nl/actiepagina.

– Bedenk een leuke sponsoractie om extra geld in te zamelen. Ook hiervoor kun je een actiepagina aanmaken.

– Maak een eigen bijdrage over aan het Rijnstate Vriendenfonds, rekeningnummer 67.28.70.819 o.v.v. Actie Bridge to Bridge

Heb je hulp nodig bij je actie of wil je extra informatie? Neem dan contact op met het Rijnstate Vriendenfonds: 088 – 005 8331 of via vriendenfonds@rijnstate.nl

Leuk weetje: goedlopende bedrijven

De hardloopgekte heeft de afgelopen jaren flink toegeslagen in Nederland. Volgens een rapportage van het Sociaal en Cultureel Planbureau, is hardlopen de snelst groeiende sport. Zestien procent van de 35- tot en met 44-jarigen doet eraan. In de leeftijdscategorie 25 tot en met 34 jaar is dit elf procent. Na fitness en zwemmen is hardlopen daarmee de sport die Nederlanders het meest beoefenen. Bovendien wijst ander onderzoek uit dat zowel het fysieke als mentale welbevinden van medewerkers bijdraagt aan hun arbeidsvreugde.

Dit is voor veel bedrijven een aanleiding om het hardlopen actief te stimuleren onder hun werknemers. Zo heeft Pon, waar onder meer de bedrijven Volkswagen, Caterpillar, MAN, Gazelle en Continental deel van uitmaken, het Pon Fit Running Team. Deze club startte ooit als een groepje van achttien enthousiastelingen, maar is uitgegroeid tot een team van maar liefst 150 medewerkers van verschillende Pon-bedrijven. Jong en oud, beginner of gevorderd, iedereen kan meedoen. Dit jaar is de Jongejan Business Run van de Bridge to Bridge-loop het einddoel voor zo’n vijftien runningteams van Pon. Volg het voorbeeld van Pon en word ook een ‘goedlopend’ bedrijf!